Experience is everything: Here's how to get it right

80% av amerikanska kunder anger att snabbhet, bekvämlighet, kunnig personal och vänlig service är de viktigaste faktorerna.

73% av alla kunder anger att kundupplevelsen är en viktig faktor vid köpbeslut.

32% av kunderna överger ett varumärke de älskar efter en dålig upplevelse.

Report from PWC.

Viktiga faktorer för kundupplevelsen

  • 80% av amerikanska kunder anger att snabbhet, bekvämlighet, kunnig personal och vänlig service är de viktigaste faktorerna.
  • 82% av toppresterande företag fokuserar på den mänskliga upplevelsen kring digital teknik.

Kundupplevelse och dess påverkan på försäljning

  • 73% av alla kunder anger att kundupplevelsen är en viktig faktor vid köpbeslut.
  • 43% är villiga att betala mer för bekvämlighet.
  • 42% skulle betala mer för en vänlig och välkomnande upplevelse.
  • 65% av amerikanska kunder anser att en positiv upplevelse är mer inflytelserik än bra reklam.

Konsekvenser av dåliga kundupplevelser

  • 32% av kunderna överger ett varumärke de älskar efter en dålig upplevelse.
  • I Latinamerika är siffran ännu högre – 49%.
  • 59% av kunderna i USA överger ett företag efter flera dåliga upplevelser.

Teknikens roll och begränsningar

  • 71% av amerikaner föredrar att interagera med en människa framför en chatbot.
  • 64% av amerikanska kunder anser att företag har tappat den mänskliga aspekten i kundupplevelsen.
  • Endast 3% vill ha en helt automatiserad kundupplevelse.

Branschspecifika insikter

  • 78% av kunderna anser att en bra upplevelse är viktig i sjukvården.
  • 75% säger samma sak om banker.
  • 74% prioriterar en bra upplevelse på restauranger och hotell.

Prisökningar för bättre kundupplevelser

  • Kunder är beredda att betala mer för följande upplevelser:
    • Kaffe: +16%
    • Hotellvistelse: +14%
    • Middagar: +12%
    • Flygbiljetter: +10%
    • Mobilabonnemang: +8%
en_GB