Uppmuntra klagomål! Från klagomål till loyala gäster
– Det finns många olika sätt att se på klagomål. Ser vi hur andra företag gör runt om i världen så prata man om att om vi som individer och företag är nyfikna på våra gäster och ser våra gäster som resurser, som kan bidra till att utveckla våra verksamheter så läggs fokus på att bygga genuina relationer med gästerna.
– I rapporten “Are your ears burning yet? 10 reasons you should encourage customers complaints” (se fil nedan) så ger de exempel på företag som letar och uppmuntra klagomål i syfte att:
– Få hjälp av gästerna att utveckla produkter. Behov och marknader är i ständig förändring. Genom att lyssna på gästerna är det lättare att behålla gäster samt vara med i de förändringar och utvecklingar som sker. I rapporten kan man även läsa att 68% lämnar företag då servicen eller bemötandet inte är bra, men det är bara 14% av de som lämnar på grund av dålig service – resterande gör det för de känner att vi som företag inte bryr oss, inte lyssnar, de känner sig inte sedda.