2.3 Rekommendationsförsäljning


Ämnesvis förlopp:

2.3 Servicebeteende

Rekommendationsförsäljning / Merförsäljning / Upplevelseförsäljning

Vad ska du rekommendera vid varje gästmöte?

  • Koncept / Varumärket
  • Produkt, Kampanj, Paket?
  • Övrig service som är viktigt för  dig att förmedla?

Räkneexempel

Om du rekommenderar en produkt,  hur många gäster kan du rekommendera den till per dag och till vilket värde totalt?

Vid varje gästmöte

  • Företaget har konceptualiserat en produkt eller en upplevelse. Det är ditt ansvar att förmedla det – vid varje gästmöte.
  • Gästen vet inte allt om er och er produkt.
  • Var inte passiv och fråga generella frågor – för då kommer du få generella svar.
  • Genom att rekommendera något så styr du gästens upplevelse.

Börja med att säga:
”Jag rekommenderar”
”Min personliga favorit”
”Jag tycker verkligen om”

Rekommendationen kan bygga på produkt, tjänst, kampanj, ett paket osv.