Servicesystem

VI SYSTEMATISERAR SERVICEBRANSCHEN

Beteenden

• Var i processen gör medarbetaren vad i gästmötet
• Kroppsspråk
• Önskat beteende / attityd mot gäst och medarbetare
• Du är unik

För att driva upplevelse.
– Rekommendation vid varje gästmöte eller
– Syfte vid varje gästmöte

• Storytelling kring service, produkt, nyheter, säsong, kampanj
• Annan service och information som är viktigt för er att få fram

Dagliga skräddarsydda servicemöten

• Beteenden och Rekommendation drivs i detta möte
• Individuella mål sätts som coachas med ledarskapsverktyg som coachning och beröm

Resultatet blir:

En transparent organisation där ledare och medarbetare blir mer involverade, skapar en större förståelse, ökar snittnotor och driver återkommande gäster.

Exempel på Servicesystem:

STYFTE:
Öka och driva:

  • Återkommande gäster. Service, sälj och upplevelse i gästmötet
  • Stärka medarbetarkulturen
  • Tydliggöra medarbetarens roll i gästmötet

6 STEG. HUR DU BYGGER ETT SERVICESYSTEM FÖR FRONTLINJEN:

Se filmklipp eller läs text:

För att driva service- och medarbetarbeteenden varje dag arbetar vi utifrån ett system:

  1. Medarbetarbeteenden:
    Utifrån någon av era värderingar tar vi fram ett beteende som alla medarbetar gör mot varandra varje dag i syfte att tydliggöra värderingar.
    – Ex: Alla medarbetare skall ta i hand och hälsa på varandra varje dag – detta möjliggör att respekt och samarbete ökar hos medarbetarna. Detta skapar samsyn och en stark företagskultur
  2. Servicebeteenden:
    Rekommendationsförsäljning eller syftet vid gästmötet, vikten av kroppsspråk och att du är unik: Rekommendera något vid varje gästmöte – kan vara en produkt eller tjänst. Det kan vara kockar som säger något för att underlätta för gästen eller berätta en härlig historia. Det kan vara medarbetare på alla avdelningar  sommersäljer, eller berättar en härlig historia som stärker gästmöte. Delar kan bygga på era erbjudanden, kampanjer, årstider eller storytelling
  3. Beröm:
    För att stärka dessa beteenden skall alla medarbetare och ansvariga arbeta med ledarskapsverktyget Beröm. Detta gör att hela organisationen arbetar med att stärka önskade beteenden, lyfta varandra vilket bygger en start, positiv kultur
  4. Dagligt skräddarsytt möte:
    I era befintliga daglig möten, behöver ni vika av en del till att lyfta fram ”best practis” (överenskomna beteenden) genom mål och beröm
  5. Dagliga mål:
    Sätts av medarbetarna själva. När individen får sätta sina egna mål som coachas via medarbetare och ledare via beröm så växer och stärks individen och vågar göra mer – varje dag
  6. Slogan:
    Ta fram en slogan som sammanfattar ovan, för att medarbetare och ledare på ett lättsamt och tydligt sätt skall kunna tydliggöra och påminna varandra i den dagliga driften om servicesystemet. (Slogan skall vara satt innan utbildningsstart)

Vi har LMS system/ Onlinekurser

Lärandet fortsätter digitalt i vårt Learning Management System

Skärmavbild 2019-07-31 kl. 13.38.36

Tele.001

INSPIRATION, BERÖM:
Läs mer om det kraftigaste ledarskapsverktyget – som flyttar fokus från en rutten kultur till en härlig organisation. ⇒ Läs mer

Kontakta oss så berättar vi mer:

 

 

Vår integritetspolicy Läs mer här