Arabic AR Chinese (Simplified) ZH-CN Dutch NL English EN French FR German DE Italian IT Portuguese PT Spanish ES Swedish SV Ukrainian UK

Arabic AR Chinese (Simplified) ZH-CN Dutch NL English EN French FR German DE Italian IT Portuguese PT Spanish ES Swedish SV Ukrainian UK

Så hanterar vi personalbrist i restaurangbranschen

Under pandemin var restaurangbranschens främsta utmaning att få gäster till sig eller att ens lyckas sälja sitt utbud. Nu är främsta utmaningen: personalen! 

Hur kan vi få rätt personer på rätt plats – och snabbt? Hur ska vi få kunnig personal – och samtidigt behålla dem i en redan utsatt bransch? Känner du som jag den enorma stress och press som uppstår när vi står 2 hen kort – och dessutom ringer en och sjukanmäler sig. Nu när gästerna äntligen är tillbaka.

När jag arbetade som Hotell VD, Restaurangchef, Platschef och i resebranschen så såg jag en lösning för hur vi kan hantera personalomsättningen, kompetenensförsörjningen och samtidigt bibehålla sälj, service och återkommande gäster. 

Låt mig förklara närmare. Låt säga att du står med 2 hen kort och en sjukanmäler sig – du ringer in extrapersonal som ska vara på plats inom några timmar. Hur gör du då för att förbereda personalen innan sitt pass – så att ni kan leverera på kvällens service och försäljning? 

Eller hur gör du när ni behöver informera om veckomenyer, kvällens erbjudande, olika prisändringar, menyändringar, instruktioner om nya viner eller annan information om bolaget? Likväl när ordinarie personal är frånvarande och en extra hoppar in i baren. 

Tänk dig då om du fick all din personal, oavsett ny som extra eller erfaren att komma förberedd och ha kunskap vad gäller allt om bolaget, utbudet, värderingar och arbetssätt – vore inte det väldigt skönt? 

Eller att personalen får svar på sina frågor på plats genom en QR-kod de scannar av med hjälp av sin mobil i köket, i baren eller bland vinerna. Det är Hightech för IRL service!

Detta kan bli verklighet, för jag har skapat ett sofware program som innehåller ett onboardingsystem och ett LMSsystem i ett! Jag kallar det för ”MyLMS” som är personalens resa allt ifrån extern till veteran på plats. Och där jag som ledare kan följa vad personalen har sett, utfört och läst på om vad gäller mitt utbud och vad jag som ledare förväntar mig av min personal. Jag har också givit dem rätt förutsättningar för att göra sitt arbete och jag diplomerar dem allt eftersom. 

Hur går det till? Personalen loggar in och läser på en webbsida (Mylms/dittföretagsnamn.io) innan sitt arbetspass, gör kurser utefter behov – OCH om de har frågor eller funderingar på plats under arbetspasset så kan de följa instruktioner vid dess station genom att scanna en QR-kod och följa instruktioner. 

Hör av dig för en demo!

Ps, Jag erbjuder färdiga rapporter där du kan följa status på utförda kurser per individnivå. Du får dem till din inkorg en gång i veckan eller per avtalad tidsintervall.

Hälsningar, Oscar