2. Personlig mötesupplevelse och gästens väg

Personlig mötesupplevelse & gästens väg

1. Introduktionsfilm
2. Gästens väg, fyra punkter hur du möter och tar hand om våra gäster

Introduktion
Det här är Waynes grundläggande punkter för hur du möter och tar hand om våra gäster.
För oss är gästen alltid nummer ett, vi ska alltid leverera service på toppnivå!
Se och uppmärksamma dem när de kommer och när de går.
Våga vara personlig och byta några ord med dina gäster, var intresserad av dem!
För oss är inget omöjligt, vi hjälper gästen med alla dess frågor – allt för att de skall trivas och vilja komma tillbaka till Waynes. 

Det här skall du ta med dig: 

  • Vi är säljare – alltid 2 produkter 
  • Var tillgänglig 
  • LÖN
  • Hänvisa 
  • Alltid något att göra 

Gästens väg
I de kommande fyra filmklippen går vi igenom de viktiga stegen gästen skall få med dig. 

1. Välkomnandet

  • Lön 
  • Hälsningsfras 
  • Kroppsspråk 

Det här skall du ta med dig:
Hälsa högt och tydligt, utstråla glädja att gästen är här!  

2. Kylmontern

  • Personlig rekommendation
  • Kunskap gör dig trygg
  • Gå runt kylmontern för personlig kontakt 

Det här ska du ta med dig:

  • Gå fram till gästen vid kylmontern och starta med en mening tex. ”Är det dags för en lunch”
  • Lär dig sortimentet
  • Rekommendera något så blir det lättare för gästen att bestämma sig
  • Gå runt kylmontern (om möjligt) till gästens sida 

3. Hänvisa
Hänvisa – då känner sig gästen trygg.

Det här ska du ta med dig:
Berätta för gästen vad som händer nu, tex ska de vänta på maten, var är besticken, var finns det servetter? 
Gästen vill inte känna sig osäker och behöva fråga.

4. På golvet 

  • Personliga mötet
  • Trasan
  • “Var rekommendationen bra?”
  • Hej & Hej då! 

Det här ska du ta med dig:
Byt några ord med gästerna vid borden. Du kan fråga om maten var god, eller det du rekommenderade var bra.
Ta alltid med dig trasan så du kan hålla rent men också på ett lätt sätt kan komma lite nära gästen.
Se när gästerna går därifrån och säg tydligt ”hej då” eller någon annan trevlig fras. Då känner sig gästen sedd genom hela hens besök.