4. Individuella dagliga mål

Individuella dagliga mål gör att individen växer.

Dagliga individuella mål ska driva beteenden som bygger gästupplevelsen.

Era dagliga mål driver servicesystemet. Målen sätter medarbetarna själva.

Låt medarbetaren sätta sina egna mål. Ge ett par exempel på era dagliga mål inom:

  • Service- och medarbetarbeteenden
  • Produkt och / eller tjänst

När individen får sätta sina egna mål som coachas av medarbetare och ledare via beröm, så växer och stärks individen, som då vågar göra mer, varje dag

Mål bör vara:
  • Medarbetar, servicebeteenden och rekommendationsförsäljning/merförsäljning
Exempel
  • 1.
    x antal ggr. Hälsa på gästen när den kommer in. Med rätt attityd, kroppsspråk och leende
  • 2.
    x antal ggr. Rekommendera och styr gästen till i konceptet som gästen inte hade tänkt köpa
  • 3.
    x antal ggr. Storytelling
  • 4.
    x antal ggr. Hälsa och lär mig något personligt om mina kollegor - för att bygga relation.
  • 5.
    x antal ggr. Ta reda på om någon av mina stamgäster har behov av catering. Syfte - merförsälja fler av restaurangens produkter.
  • 6.
    x antal ggr. Beröm chefen/ledaren när hen gör ett bar jobb som ledare!
Så här kan det se ut
  • Använd dig av whiteboard eller digital plattform. 
  • Placera synligt vid utgång till butik eller restaurang. Genom att synliggör målen för alla (medarbetare och ledare) – kan de berömma och uppmuntra varandra – vilket skapar en öppen och uppmuntrande kultur