4. Individuella dagliga mål

Individuella dagliga mål

Göra att individen växer

Driver beteenden

Individuella mål sätts av medarbetaren själv

Dagliga individuella mål ska driva beteenden som bygger gästupplevelsen.

Era dagliga mål driver servicesystemet. Målen sätter medarbetarna själva.

Låt medarbetaren sätta sina egna mål. Ge ett par exempel på era dagliga mål inom:

  • Service- och medarbetarbeteenden
  • Produkt och / eller tjänst

När individen får sätta sina egna mål som coachas av medarbetare och ledare via beröm, så växer och stärks individen, som då vågar göra mer, varje dag

Exempel på en individs mål!

  • Mål kan vara medarbetar- och servicebeteenden och rekommendationsförsäljning/merförsäljning.
  • Lisa har idag bestämt målen enligt nedan. I det här exemplet har hon skriver målen på en whiteboard som hänger precis vid utgången till restaurangen. 
  • 1.
    14 ggr. Hälsa på gästen när den kommer in. Med rätt attityd, kroppsspråk och leende.
  • 2.
    10 ggr. Rekommendera och styr gästen till en alkoholfri pre-cocktail. Innan gästen frågar.
  • 3.
    10 ggr. Storytelling. Berätta om restaurangens unika dessert med recept från ägarens mormor.
  • 4.
    4 ggr. Hälsa och lär mig något personligt om mina kollegor - för att bygga relation.
  • 5.
    2 ggr. Ta reda på om någon av mina stamgäster har behov av catering. Syfte - merförsälja fler av restaurangens produkter.
  • 6.
    2 ggr. Beröm chefen/ledaren när hen gör ett bar jobb som ledare!

Så här kan det se ut

  • Använd dig av whiteboard eller digital plattform. 
  • Placera synligt vid utgång till butik eller restaurang (ex från kök till restaurang). Genom att synliggör målen för alla (medarbetare och ledare) – kan de berömma och uppmuntra varandra – vilket skapar en öppen och uppmuntrande kultur