Hur du gör en Konceptplan – Från idé till verklighet

Uppdatering, 10 december 2018

Hoppas ni mår underbart och att ni har börjat känna julefrid (skoja bara vet att ni jobbar som bara attan;)
Här kommer en uppdatering från mig via en liten film:
Ta en titt och tveka inte att höra av er till mig när frågorna kommer:
Jag hjälper er gärna med allt från
– Sätta rätt Why
– Skriva rätt bakgrund
– Hjälpa till med SWOT
– Hjälpa till med Implementation
– Hur du sätter upp tydliga mål
– Frågor kring er presentation
Behöver ni hjälp – maila mig så sätter vi upp en telefontid.
Tills vidare – må bäst!
Oscar

Syfte med en Konceptplan

Syftet med att lära sig och göra en Konceptplan är att vi skall fokusera på de övergripande processerna i en Konceptplan och hur vi implementerar våra idéer och koncept i våra verksamheter.

Vi som individer och ansvariga i en verksamhet har oftast idéer på hur vi vill vill förändra och utveckla vår verksamhet. Vi tar oftast de idéerna till vår chef som kan vara en hotellchef, Food & Beverageansvarig, VD, styrelse eller investerare.

Om vi inte kan förklara i en plan varför vi vill förändra, vad det kommer bidra till i form av positionering, intäkter och resultat – så kommer inte någon att ta oss på allvar och vi kommer inte att lyckas.

En plan utan ett mål är en dröm.

Att göra en konceptplan är omfattande och om man inte har gjort det förut så kan man fastna i själva processen i stället för att nå resultatet.

Mål: Skapa din egna Konceptplan samt att tränas i processer kring skapandet av en framgångsrik konceptplan.

Känna sig framledes trygg i processen kring konceptplan och affärsplan, oavsett omfattning.

Tänk på!

Tänk på att allt ni lär er under er utbildning skall ni, där ni kan implementera i denna plan. #Företagskultur #Ekonomi #Revenue #Ledarskap #Marknadsföring #Storytelling #Retorik #Kommunikation #Service #AttraktivaArbetsgivare #Presentationsteknik

screenshot

  1. Konceptplan – Från idé till verklighet
    Steg för steg
    Case: Du skall utgå från din egna verksamhet. Till det behöver du ett eget case att utgå ifrån. Sitter du på en idé idag som du skulle vilja genomföra? Har du redan bestämt en förändring som ska ske? Eller är det så att du vet med dig att förändringar behövs men vet inte vart du ska börja?
  2. Coachning: Ni kommer bli coachade under hela utbildningsperioden i att ta fram Konceptplanen
    • Coachingen kommer bestå av era studentkollegor samt utbildningsledare Oscar Lindeberg
  3. Presentation: I slutet på utbildningsperioden kommer ni få presentera era case

screenshot

  1. Utifrån det case du har kommit fram till skall du ställa dig frågan – Varför. 
    • Varför vill du göra en förändring (nytt koncept, ny restaurang, nytt paket, nytt event osv)?
    • Hur skall det nya konceptet fungera?
    • Vad är konceptet? 
  • Syftet med att ställa dig frågorna, Varför, Hur och Vad är att du på ett enkelt sätt får fram en förklaring och bakgrund till det du vill förändra
  • När vi har ställt oss frågan ”Varför” får vi fram värden att arbeta vidare med

Exempel:
Varför:
Vi vill revolutionera XXX branschen och gör den lönsammaste XXX produkten i Sverige.
Hur: Genom att digitalisera och effektivisera gäst- och medarbetarupplevelsen
Vad: Vi skall servera god kvalitet, med närodlat i en skön miljö ….

School of Service Varför: https://schoolofservice.se/om/

screenshot.png

  • Gillar ni Simon – ta gärna en titt under https://schoolofservice.se/we-like/ för fler klipp
  • Notering: I början på projektet skriver du ned ditt Varför, Hur och Vad. Under resans gång kommer du förfina dessa utifrån hur din planen utvecklas. Du kommer även få feed-back från dina kurskollegor samt kursledare.
  • När du gör denna övning, tänk en ”one page”, se förslag nedan. Det blir din elevator pitch

Varför-Hur-Vad-.001.jpeg

2. Historik till Nuläge
För att mottagaren som skall godkänna ditt koncept skall förstå helheten behöver hen ha insikt i bakgrund och nuläge. Du behöver då förklara bakomliggande orsaker, historiska händelser och var du står idag. Detta ger mottagaren en bra bild och förståelse för hur det har sätt ut, för att sen kunna ta steget in i framtiden. Historik till Nuläge kan innehålla:

  • En kort text som innehåller: Historik – var kommer vi ifrån, var är vi idag?

Historik-.001.jpeg

Hur har affären – de ekonomiska siffrorna sett ut de 3 senaste åren på den produkt du vill utveckla?

    • Omsättning de 3 senaste åren
    • Personalkostnader de 3 senaste åren
    • Råvarukostnad de 3 senaste åren
    • Har vi några stora övriga kostnader som är värda att ta upp?

screenshot.png

Hur ser de generella trenderna ut idag, som kan påverka er framtid?

  • Exempel på det kan vara: hur mycket tid människor har, hur människor äter, hur människor tränar
  • Här är en trendrapport från Food & Friends Trendspotting 2019

Trender.001-1.jpeg

Har vi några konkurrenter som du bör ta hänsyn till och varför?

Konkurrenter.001.jpeg

Vilken, vilka målgrupper vill du nå?

screenshot.png

Vad tycker era kunder och vänner? 

För intervjuer med kunder eller andra förbered alltid ett 10 tal frågor som ställs till alla intervjuade, då får ni statistik dessutom kan de tillfrågade ge egna kommentarer.

Använd er av digitala verktyg som:
EasyQuest – Skapa egna enkäter på nätet

screenshot.png

SWOT-analys är en nulägesanalys av ditt företag. Den är oerhört användbar när du tar fram en affärsplan eller i detta fall en konceptplan eller strategi för hur företagets mål ska nås.

  • När vi har gått igenom bakgrund och hamnat i nuläget gör vi en SWOT analys. En SWOT-analys är en metod som används för att urskilja nuvarande styrkor (Strengths), svagheter (Weaknesses), möjligheter (Opportunities) och hot (Threats) 
  • Här är några inspirationsfilmer om du behöver hjälp under resans gång:

screenshot 2

Inspiration: 

screenshot.png

3. Framtid – hur genomför du ditt nya koncept? 

Du har nu kommit så långt att du har en bra ide på var du kommer ifrån. Du har samlat upp alla information i en SWOT och med hjälp av Varför, Hur och Vad samt SWOTen skall du nu göra en plan för hur du skall verkställa Konceptplanen!

Notering: Här är det även bra att ta sig en funderare över om Varför, Hur och Vad behöver uppdateras.

Vilka aktiviteter behöver du och ditt team göra för att implementera konceptet?

Tänk, på allt från marknad, organisation, rekrytering, träning, uppföljning osv

screenshot

Budget – Hur skall affären utvecklas de kommande 3 åren? 

    • Omsättning de 3 senaste åren
    • Personalkostnader de 3 senaste åren
    • Råvarukostnad de 3 senaste åren
    • Har vi några stora övriga kostnader som är värda att ta upp?

screenshot.png

screenshot

Hur skall konceptet implementeras (service leveranssystem)

  • Hur följer du och ditt team upp konceptet för att säkerställa NPS, NMI, nyckeltal så som personalkostnad, råvarukostnad, daglig merförsäljning och i slutendan din budget?
  • Hur skall ni säkerställa eran kultur, värdeord och driva rätt attityd hos era medarbetare?
  • Hur skall du kommunicera konceptet internt för att driva, följa upp och säkerställa att koncept tas emot väl mot gäst?

För att driva förändring i form av attityd, kultur, service och snittnota krävs ett tydligt system med tydliga mål som drivs dagligen. 

Systemet innefattar:

  • Daglig skräddarsydd kommunikation en eller två gånger om dagen i 5 minuter innan service
  • Daglig mätning av försäljningsartiklar som vi bestämmer tillsammans med ledare och personal så som fördrink, vatten till lunchen, drink i baren osv
  • Dessa försäljningsartiklar skall vara få för att det skall vara lätt att mäta och träna
  • De skall göras extra knappar i kassasystemet och rapporteras, drivas och coachas på de dagliga mötena dagen efter, de skall även rapporteras digitalt via exempelvis en sluten facebook grupp, detta för att skapa pepp
  • Veckomätning av gästnöjdhet – NPS, NPS mäts för att kunna driva gästnöjdhet
  • Månadsmätning av personalnöjdhet NMI. Dessa skall mätas för att kunna driva attityd och ledarskapsfrågor

Hur går det till när du implementerar systemet? 

  1. Du tar in alla personal på en halvdags workshop och workshopar fram systemet som nämnts ovan. Detta är viktigt då det involverar alla samt sätter en gemensam plattform framåt. Alla får samsyn, ni driver gemensamt attityd, snittnota och service

Löpande

  • Driva och coacha

Uppföljning 

  • Efter ytterligare 6 veckor gör du en uppföljningsworkshop där det handlar om att stötta, driva och fira gemensamma och individuella framgångar
  • Att göra förändringar är en utmaning, det händer inte bara för att vi säger så

 Sammanfattning

⇒ Försäljningsartiklar: Ta fram försäljningsartiklar
⇒ Storytelling: Ta fram en storytelling så det blir lätt att sälja artiklarna
⇒ Kassasystem: Mäta via befintliga kassasystem
⇒ Kommunikation: Daglig uppföljning och coachning via skräddarsydda möten, face. to face och digitalt.
⇒ Mät nyckeltal:
Varje dag: Daglig merförsäljning enligt ovan, kultur/värdeord/attityd, förbrukade timmar mot schema och onödigt svin?
Varje Vecka: NPS. Dessa förs även in dagligen i projektform. Ex har vi något våra gäster är missnöjde med för tillfället så tar vi upp det på våra skräddarsydda möten dagligen
Varje månad: NMI. Dessa förs även in dagligen i projektform. Ex har vi några ledarskapsfrågor för tillfället så tar vi upp det på våra skräddarsydda möten dagligen
Notering: Gör vi detta ovan så kommer månadsbokslutet inte vara någon nyhet för oss.

Mer information på: https://schoolofservice.se/okar-service-forsaljning-i-frontlinjen/

Inspiration: 

screenshot.png

screenshot 5

Vid varje kurstillfälle kommer vi att träffas en timme och stötta varandra i era processer.

  1. Ni kommer sitta i grupper om 3 och 3 och presentera era case för varandra i syfte att få värdefull input från era branschkollegor.
    • Vi är övertygade om att ni har mycket kunskap och erfarenheter att bidra med till varandra
    • Ett annat mål med att sitta tre och tre är att ni skall bygga långvariga professionella relationer med varandra
      • Tre och tre metoden bygger på att en person berättar till den andra personen, den tredje personen lyssnar på båda. Det gör att den som berättar får berätta ostörd, person två lyssnar och ställer frågor. Person tre kommer se allt från ett annat perspektiv och kunna bidra med frågor och input.
  2. Utbildningsledare Oscar Lindeberg kommer vara på plats och stötta era individuella utmaningar samt grupparbeten

screenshot 4

I slutet på kursen är det äntligen dags för dig att presenterar ditt case! 

  1. Varför, Hur, Vad presenteras på ”one page”. Du börjar med att presentera din ”one page”. Syftet är att åhörarna med en gång kommer förstå hela konceptet.
  2. . Du presenterar några sidor med inspirerande coola bilder med inspirerande cool text, såsom: #storytelling #koncepttext #företagskultur
  3. Du presenterar Historik och Nuläge. Syftet är att ge åhörarna skall få en djupare förståelse.
  4. Du presenterar framtida konceptet med övergripande åtgärder för att sjösätta konceptet, övergripande ekonomisk utsikt
  5. Du avslutar med att presentera hur du och ditt team skall implementera detta via ert serviceleveranssystem

screenshot.png

Projektval

Christina och Alexander på Hotell Öresund: 
”Konceptplan: Att ta fram ett nytt mer säljande sätt att driva receptionen på hotellen inom vår koncern.
Vi kommer göra detta genom att framförallt fokusera på saker som är självklara som man lätt kan merförsälja så som restaurangbokning, massagebokning osv.