Vikten av specifika och mätbara arbetsbeskrivningar
- Många gånger är arbetsbeskrivningar för ledare och medarbetare inte specifika och inte mätbara
- Resultatet blir att ledare och medarbetare fokuserar på fel saker
Servicesystem:
Utgå från ditt servicesystem – skriv ner de kritiska punkterna dina ledare och medarbetare behöver göra varje dag – för att driva affären.
Vi rekommenderar att du:
- Mätbart: Se till att det är mätbart
- Se till att det är prioriterat
- Kommunicera via onboarding och över tid med microlearning
Här är ett exempel på vad en arbetsbeskrivning bör innefatta:
I det här exemplet utgår vi från servicesystemet du har gått igenom, vi har tagit fram det vi prioritera:
Ledaren är en operativ ledare. I det här fallet är ledarens främsta uppgift att driva den dagliga budgeten och ha koll på personalkostnaderna. För att lyckas med det behöver ledaren driva medarbetarnas service & säljbeteenden, i det här fallet görs det genom ett kort skräddarsydda dagliga möten.
- Ledaren har en daglig övergripande budget för sitt tema på 80 000 kr
- Personalkostnader. Jämför gårdagens timmar jämfört med budget och utfall. Agera om utfall är för stort
- Säkerställ att alla medarbetare har fått all relevant information via utbildningsplattform
- Säkerställ KPI.er och service och säljbeteenden
Medarbetaren: Medarbetaren utgår från sin personliga budget och mål på service och säljbeteenden. Information får hen via det skräddarsydda mötet.
Efter du satt arbetsbeskrivningar – passa på att gå igenom SOP´s och checklistor
SOP´s
- SOP står för Standard Operating Procedures
- Vilka kritiska steg bör medarbetarna göra för att lyckas med en hållbar serviceleverans?
- Kan vara ett kundmöte, ett gästmöte i reception, restaurang, bar, städ osv
- SOP´s tydliggör och underlättar för medarbetare och säkerställer rätt serviceleverans
Checklistor:
För att säkerställa och underlätta för driften, samarbeten mellan avdelningar – gå igenom och uppdatera dina checklistor.
Grattis! Nu har du byggt ett hållbart servicesystem
Vi hjälper dig med att bygg en digital plattform för onboarding och micorlearning