Att ge beröm handlar om att vilja ge motivation och inspiration samt uppmärksamma och förstärka önskade beteenden.
Rätt genomfört beröm ger bara positiva effekter och vinster
Det är ett världens bästa och mest positiva ledarskap- och medarbetarverktyg
Syftet med att använda sig av beröm i servicesystemet är att:
Driva de service- och medarbetarbeteenden du har tagit fram
Genom att använda dig av beröm systematiskt, får du en organisation som är starkare och som litar mer på varandra
Utbilda även medarbetare i beröm
För att få ut maximal effekt med beröm så finns det ett par delar i kommunikation som är viktiga att beakta.
Förutsättningar för att få effekt med beröm:
Ärligt – Det måste vara befogat
Konkret – Det måste vara tydligt
Beskrivande – inte dömande
Personligt – då får du mer effekt
Ej beräknade – då blir du manipulativ
Lagom mängd – underlättar för mottagare
Uppmanande – få person att fortsätta
Sammanfattning:
Beskriv beteende
Konkretisera
Förstärk med superlativ
Uppmana personen att fortsätt
Övergripande syfet med beröm är:
Motivera en person att bibehålla eller förstärka ett önskat beteende!
Detta innebär att så fort du ser ett beteende hos en medarbetare som du tycker är bra och som du vill ska fortsätta, så ska du berömma beteendet
Kom ihåg att det är skillnad på peptalk och beröm. Peptalk eller glada tillrop är inte att se som beröm. Beröm kräver lite mer för att du ska få önskad effekt