We want your best service experience


Inga kommentarer

Best Friends!

I need inspiration, and I know you got the answer:)

Please share:

  • Your best service experience
  • An establishment that do something extra
  • A service behavior you like

Comment on blog, Facebook, LinkedIn, Twitter or Instagram

Have fun!

Thanks ❤️🤩

Oscar, CEO, School of Service

 

Mångfald, Nya talanger och Nystartsjobb


Inga kommentarer

De fins de som bryr sig – på riktigt

I fredags hade vi förmånen att få träffa två engagerade företag – som brinner för att stärka individer i frontlinjen.

De två företagen i besöksnäringen är två olika företag men med samma drivkraft.

De vet att idag behövs mångfald på arbetsplatsen, de kom fram till tre punkter:

  • Behovet av engagerade medarbetare är enormt
  • Gästen vill ha mångfald – då gästen i båda dessa verksamheter består av mångfald
  • De två företagen vill göra skillnad, inte för att deras CSR policy säger så utan för att de genuint bryr sig

Det som var kul med dessa två företag var att de berätta flera exempel på hur de redan gör, idag. De har redan medarbetare från världens alla hörn. De hjälper dem med att förstå det svenska samhället, de hjälper dem med praktiska saker, något så enkelt som att övertyga medarbetarna att spara pengar – för att på sikt slippa bo i andra hand och bygga en hållbar framtid för dem och deras familjer.

De finns de som inte vill ha bidrag

Senare samma dag träffade vi tio individer.

Individer med drömmar, kunskap, engagemang, vilja och något ursvenskt – jävlar annamma!

Pulsen, engagemanget under samtalen vi hade sköt i taket. Vi prata drömmar men framför allt undra de alla – när kan jag börja jobba.

De utryckte alla frustration över att det är svårt att träffa vänner, integreras, utvecklas och förbättra sina språkkunskaper. Vi kom alla fram till att lösningen är, att få chansen att komma ut och börja jobba.

Matchningen har påbörjats. Vi kommer vara med, utbilda, hjälpa, samarbeta.

Vill ni vara med?

Hör av er –  https://schoolofservice.se/nya-talanger/

// Oscar Lindeberg

CEO, School of Service

VISITAS Management Program är tillbaka i ny kostym!


Inga kommentarer

I oktober 2019 startar det helt nya och uppdaterade – VISITA Management Program – som vänder sig till ledare inom besöksnäringen. Deltagarna kommer i tre moduler á 3 dagar, få inspiration, lära sig mer om affärsutveckling, konceptutveckling, ledarskap samt få praktiska verktyg att fortsätta sin utveckling. Bakom programmet står branschprofilerna; Fia Westerberg, Per Keller & Oscar Lindeberg.

image1 2

Målsättningen med managementprogrammet är att öka professionaliteten hos företagare & chefer för att kunna arbeta bredare i ledningsgrupper och styrelser, samt att skapa lönsamma företag med tillväxt.
Besöksnäringen är en av Sveriges viktigaste basnäringar och med en ny nationell strategi skall branschen öka omsättning till närmare 500 miljarder kr fram till 2020.

 –  För att lyckas med den nationella strategin så måste branschen öka kompetensen hos chefer och medarbetare. Genom att göra det så höjer vi lönsamheten i verksamheterna och stärker vår konkurrenskraft genom upplevelseutveckling. Ökad samverkan krävs på alla destinationer för att vi skall lyckas, säger Fia Westerberg

Politiskt kaos, osäkrare samhällsklimat, kompetensbrist, växtvärk, ja listan över utmaningar för ledare i besöksnäringen kan göras lång.
Hur skapar jag värde till min verksamhet i en allt mer disruptiv värld?
Hur ställer jag om mig själv att leda i en konstant förändring?
Just dessa utmaningar har legat till grund för det nya programmets utformning.
I tre moduler som förbereder, utmanas & utvecklas kursdeltagaren, att hitta ett hållbart ledarskap i en konstant föränderlig värld.
Utöver detta kommer flera tunga namn i branschen att gästspela & inspirera deltagarna under programmets gång.
–  Det vi skapat inför i år, är unikt! För första gången skräddarsyr vi ett managementprogram utifrån de utmaningar som företagare & chefer varje dag brottas med 2019. Med Per & Oscar ombord har vi lyckats skapa ett management program för branschen, av branschen. Jag ser väldigt mycket fram emot att få starta upp i oktober och välkomna våra nya deltagare!, säger Fia Westerberg

VISITAS Management Program har kursstart i Oktober 2019 och från och med nu finns möjligheten att reservera sin plats.

På http://www.serviceacademy.se/visita/visita_-41824864 finner man all information om anmälan & förutsättningar.

Om Fia Westerberg
Fia är en av Sveriges främsta utbildare och mest uppskattade föreläsare inom service och ledarskap. På meritlistan finns bl.a. uppstart av två flygbolag med service som fokus. Mellan 2006-2011 var Fia utbildnings- och utvecklingschef på SJ Service Academy och revolutionerade verksamheten med ett nytt sätt att sälja kunskap externt, utvecklade alla SJs 4300 medarbetare för att bli bäst på att bemöta kunden! 2011 rekryterades Fia som Rektor för Parks and Resorts. Där ansvarade hon för uppbyggnad av Parks and Resorts Academy och utvecklingen av 2300 medarbetare.
Idag äger och driver Fia; Service Academy och Culture Academy

Kontakt:
072-006 72 05
fia@cultureacademy.se

Om Per Keller
Per har hela sitt yrkesverksamma liv arbetat inom besöksnäringen i flera olika management roller dels internationellt i England & Irland samt i Sverige.
På meritlistan finns bl.a erfarenhet i roller som Kommersiell chef, Operations Manager, Restaurangchef, Chefssommelier, VD & Development Manager.
Uppstarter av bolag, koncept & varumärken likväl som förändringsarbete i ”institutioner”, är exempel på erfarenheter Per haft i mindre och större bolag.

Per brinner för ett hållbart & tydligt ledarskap och har under sina år i branschen även arbetat som utbildare i operativt ledarskap, krishantering & förändringsarbete åt b la YH utbildningar och företagsinterna program.
Just nu arbetar Per som VD för ett av Stockholms största hotell; Hotel C Stockholm – en del av Nordic Hotels & Resorts som ägs av Petter Stordalen
.

Kontakt:
070-578 91 99
per@kellermind.se

Om Oscar Lindeberg
WHY – det som driver Oscar är att via hållbara koncept, agilt ledarskap, servicesystem och träning – stärka frontlinjen.
Oscar har en Bachelor of Art degree från HMS Les Roches i Schweiz och Endicott College i USA, samt läst marknadsekonomi på FEI i Stockholm. På Endicott College arbetade han även som instruktör/lärare för Endicotts hotellprogram.
Han har arbetat på hotell- och i resebranschen på positioner som Assistant Food and Beverage Manager, Sales Manager, Conference and Event Manager, Hotel Manager, Concept Developer, Business Developer och som VD på arbetsplatser som:
Grand Hotell Holdings/Berns Salonger, Hotel Diplomat, Torekov Hotel, Sandhamn Seglarhotell, Frantzéngruppen, TUI
Som konsult har han arbetat med företagsinterna utbildningar och konceptutveckling.
Idag driver och äger Oscar School of Service

Kontakt:
076-829 99 00
oscar@schoolofservice.se

Orubblig Värdegrund


Inga kommentarer

Igår hade vi en magisk workshop med personalen på KB.

Just nu pågår utveckling på KB.

Befintlig personal i frontlinjen är med största sannolikhet några av de kompetentast matsalsarbetarna i Sverige.

Men… vi vill tipsa om en av Sveriges i särklass bästa ledare.
Förutom Marcus Bremdahls kunnighet att fortsätta utveckla KB´s meny till en modern klassiker så arbetar han varje dag med att bygga en genuin, orubblig värdegrund.

Historiskt har kockyrket kantas av an jargong som inte alltid har tålt dagens ljus – vi vet att den nya generationen kockar har städat upp och drivas av passion och professionalism.

Marcus och hans tema som innefattar OS och VM medaljörer börjar varje pass med att kramas – Marcus börjar ritualen med att säga ”Välkomna in i Slottet”.

Igår hade vi som sagt en workshop och Marcus presenterade sina kollegor med värme och respekt – han lyfte varje individ.

När kollegorna en efter en presenterade önskat läge på KB – så innefatta de ord som – respekt, ödmjukhet, noggrannhet, tema känsla och yrkesstolthet.

Välkomna in i Slottet.

Jag tror att vi alla drömmer om att bygga en genuin värdegrund – på riktigt, att se detta live ger oss rysningar. Branschen forsätter att utvecklas – det börjar bli kul, på riktigt.

KB är på gång – om ett år hoppas vi att:
– Marcus med team tar emot pris som Årets Arbetsgivare, Årets Klassiker, i år föll Sous Chef Victor på målsnöret, som Årets Framtidslöfte
– Front of House, med Harald, Malin och Marie tar emot pris för Årets Matsalsteam
– Hasse Bihl med team tar emot årets Barkoncept

Som sagt, det händer grejer på KB.

Är du nyfiken – Välkomna in i Slottet;)

Hälsar

Oscar, Michael och Hans – Service n Sales

Service n Sales

Home

Läs gärna: Marcus Bremdahl Coachar Svenska Juniorlandslaget

Kom på After Work tisdag 13 november kl 17:00