Nu behöver vi effektivisera medarbetare på ett hållbart sätt – digitalisering och systematisering är lösningen

Vi går igenom tuffa tider.

Pressen ökar, vi varslar, ställer om, tar in extrapersonal.

Det går snabbt…

Utmaningar

För medarbetarna som jobbar extra eller för medarbetarna som får göra fler arbetsuppgifter är utmaningen:

  • Sammarbeta
  • Sälja och leverera upplevelser vid varje gästmöte
  • Veta vilka förväntningar du som arbetsgivare har på dina medarbetare

För dig som ledare:

Du har fått mer på din tallrik, ni är färre som skall leverar mer. Utmaningar:

  • Det absolut viktigaste är att medarbetarna samarbetar – inte belastas mer, men verkligen, på riktigt, samarbetar – håller god ton och bidrar till en god stämning. Du måste ge förutsättningar
  • Lönsamhet. Varje krona räknas. Alla måste bidra till affären genom att sälja, merförsälja och krossförsälja
  • Service. I förändringsprocesser är det svårt för medarbetare som lever i en orolig värld på och utanför arbetet att hålla fokus på gästupplevelse

Lösning

Lösningen ligger i att arbeta med:

  1. Var tydlig med att kommunicera dina förväntningar enligt ovan
  2. Var tydlig med att sätta mål genom att beskriva önskade beteenden.
    1. Medarbetarbeteenden – gör dina värderingar till konkreta beteenden
    2. Servicebeteenden – var tydlig med exakt hur du vill att dina medarbetare skall agera vid varje gästmöte för att garantera att du inte tappar några kunder/gäster
    3. Försäljningsmål vid varje gästmöte. Du måste kommunicera och sätta mål på all typ av försäljning – från merförsäljning till om du vill att dina medarbetare skall sälja andra tjänster
    4. Mät alla beteenden varje dag
    5. Beröm önskade beteenden

För att du skall ha tid med detta är lösningen:

  1. Gör om dina medarbetares arbetsbeskrivningar
  2. Gör ett servicesystem. Läs mer för inspiration HÄR
  3. Spela in små korta filmer som beskriver allt ovan. Använd dig av digitala onbardingsystem eller digitala utbildningssystem. Läs mer för inspiration HÄR

För mer inspiration eller om du behöver hjälp, kontakta mig så tar vi en kaffe. Vi har lösningar.

Oscar Lindeberg
oscar@schoolofservice.se
+46 768 29 99 00

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.