Service är pengar är upplevelse är återkommande gäster

Här följer tre filmklipp.

Filmklipp ett, introduktion – vår definition av service, ur företagets perspektiv och ur gästens perspektiv. 

Filmklippet är lite över en minut. 

Filmklipp två handlar om service och sälj och hur det bidrar till upplevelse och återkommande gäster. 

Filmklippet är ca 2, 50 minuter.

Filmklipp tre handlar om hur mycket du faktiskt kan bidra till ekonomin på ditt företag genom att merförsälja eller rekommendationsförsälja. 

Filmklippet är ca 2,5 minuter.

Service är sälj

Reflektera över: Vad behöver du bli bättre på och öva på?

Service, sälj = Styr gästen till upplevelse genom:

Kunskap:
Kunskap är en av de viktigaste komponenterna till ett lyckat gästmöte.
Har du kunskap blir du avslappnad och säker i gästmötet, vilket resulterar i att gästen får förtroende för dig och genuina relationer byggs. 

Din story/Storytelling

  • “Min personliga favorit är…”
  • “Jag tycker verkligen om…”
  • “Jag rekommenderar…”

Dåligt sälj = gästen kommer inte tillbaka.

Många gånger pratar vi om att det är “fult” att sälja. 

Vår syn är: 
Om gästen inte är nöjd – kommer gästen inte tillbaka. Det blir därför viktigt att du säljer produkter och upplevelser på rätt sätt. Det kräver att du är kunnig, att du har en känsla för att läsa av gästen och dess behov. 

Försäljning vid varje gästmöte resulterar i stor försäljning på ett år.
Du påverkar företagets ekonomi.
Du driver upplevelser vilket gör att gästen kommer tillbaka.

Om du skulle arbeta i en reception, på ett spa, på en bokning i en resturang…

Och före, under och efter gästresan, sälja något extra till 10 personer per dag hur mycket skulle det då bli på ett år?

Räkna på:

5 dagar i veckan.
48 veckor.
X (totala summan på en dag) ggr 5 dagar ggr 46 veckor = Totalt merförsäljning på ett år. 

Reflektera:

  • Vilken personalkostnad har du på den merförsäljningen?
  •  Hur mycket blir det om fler en än person gör det på företaget?

Vårt räkneexempel är följande: 

10 saker innan upplevelsen per dag för 120 kr per sak 
10 saker under upplevelsen per dag för 150 kr per sak
10 saker efter upplevelsen per dag för 200 kr per sak  

Det blir: 1 128 000 kr på ett år. 

Bra eller dåligt?

Om vi antar att vi har en lönsamhet på 5% på företaget och omsätter 50 miljoner. Då har vi en lönsamhet på 2,5 miljoner på ett år. 

  • Om vi merförsäljer för 1 128 000 kr.
  • Och inte räknar med att vi har personalkostnader då vi redan finns på plats.
  • Och räknar på en ett genomsnittlig råvarukostnad på 30%. 

Då får vi över 789 600 kr på ett år.

  • Är det bra eller dåligt? 
  • Vad händer om alla i er organisation arbetar strategiskt med tydliga mål och merförsäljning vid varje gästmöte? 
  • Vad blir summan då?

Notering: I de 789 600 kr så ingår det fler kostnader inna det blir ren vinst.

Summering

Vad vi vill att du tar med dig från detta avsnitt:

Service, sälj = Styr gästen till upplevelse genom:

Kunskap:
Kunskap är en av de viktigaste komponenterna till ett lyckat gästmöte.
Har du kunskap blir du avslappnad och säker i gästmötet, vilket resulterar i att gästen får förtroende för dig och genuina relationer byggs. 

Din story/Storytelling

  • “Min personliga favorit är…”
  • “Jag tycker verkligen om…”
  • “Jag rekommenderar…”

Dåligt sälj = gästen kommer inte tillbaka.

Många gånger pratar vi om att det är “fult” att sälja.
Vår syn är:
Om gästen inte är nöjd – kommer gästen inte tillbaka. Det blir därför viktigt att du säljer produkter och upplevelser på rätt sätt. Det kräver att du är kunnig, att du har en känsla för att läsa av gästen och dess behov. 

Försäljning vid varje gästmöte resulterar i stor försäljning på ett år.
Du påverkar företagets ekonomi och återkommande gäster. 

Reflektera i 5 minuter.

Hur påverkar det här dig? För att göra det här vid varje gästmöte vilka beteenden måste du då träna på och utveckla? 

Reflektera och skriv ner på ett papper eller i ett dokument. 

Är du ledare? Hur skall du stärka dina medarbetare att utveckla dessa beteenden?  

Gillar du service? Gå gratis webkurs. Först till kvarn, just nu 20 gratiskoder:

Använd kod: bloggjuli
https://schoolofservice.se/serviceskolan/

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.