3 Ledarskapstips för dig som leder i frontlinjen. Vilka är dina? Kommentera i kommentarsfältet


Att arbeta som ledare i frontlinjen i serviceindustrin är antagligen ett av de svåraste arbeten som finns. 

Du skall vara en fullfjädrad ledare som skall kunna hantera, kris, press, medmänniskor med missbruk, medarbetare som inte tycker jobbet är like viktigt som du, otydligt ledarskap från dina ledare och inte de rätta verktygen.
Allt detta i början på din karriär – känner du igen dig?

Här är 3 tipps från mig:

1. Ta inte över dina medarbetares problem – hjälp dem med deras utmaning 

  • Tänk dig att din medarbetare har en apa på axeln, varje gång en medarbetare ber om hjälp är det lätt för dig som ledare att ta över apan/problemet och göra det till ditt.

Lösning: Ditt arbete är att hjälpa din medarbetare med utmaningen inte ta över problemet. När du lyckas hjälpa din medarbetare kommer du växa som ledare och din medarbetare kommer växa som individ.

2. Kontrollera med styr inte – låt individen växa

  • En av de viktigaste delarna av ledarskap är att se till att dina medarbetare växer som människor

Lösning: Fokusera alltid på vad individen gör bra och uppmärksamma det. Det gör att individen inte bara växer, men kommer även prestera bättre på områden de har en utmaning med då du stärker deras självkänsla.

3. Vikten av öppna frågor

  • Hur du kommunicerar och ställer frågor har en stor betydelse på hur dina medarbetare kommer reagera på vad du/n vill uppnå
  • Säger du till en medarbetare att göra något utan att de känner sig involverade kommer resultatet oftast inte bli ultimat

Lösning: Använd dig av öppna frågor så som: Om du skulle lösa utmaningen, hur skulle du då göra? När du använder dig av den pedagogiken gör din medarbetare problemet till sin utmaning och du får chansen att coacha och stötta medarbetarens beslut.

Boktips om ledarskap: 

https://www.lifehack.org/articles/productivity/15-best-leadership-books-every-young-leader-needs-read.html

Hälsar

// Oscar Lindeberg – Empower the Frontline!

Founder
T: +46 0768 29 99 00
M: oscar@schoolofservice.se

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.